Autor: Dominika Lakomá
Známe to všichni – sociální sítě jsou sice skvělým místem, ale práce na nich dokáže pít krev. Kdo mě zná, ví, jak vokální jsem byla, když se mi pár let zpátky něco nepovedlo. Třeba když Facebook zveřejnil nový update nebo když se Instagram rozhodl smazat mi z firemního profilu samolepku hudby. Ano, jsou to drobnosti, ale tohle všechno dokáže práci na sociálních sítích v hudebním průmyslu pěkně zkomplikovat. No a abys na všechno nemusel přicházet zdlouhavě metodou pokus-omyl, dáme ti dnes 5 tipů na užitečné aplikace pro práci na sociálních sítích.
máš bio? a můžeme ho vidět?
Představ si to – jsi promotér, co organizuje několik různých eventů. Jsi producent, co vydává několik releasů. Jsi médium, co zveřejňuje několik článků týdně. Ale ty můžeš mít jenom jeden odkaz v biu. Co s tím? Od toho tu jsou linktree a linkinbio – dvě stránky, které ti pomůžou vytvořit si v biu malý rozcestník s nekonečným množstvím odkazů, skrz který můžeš směrovat svoje fanoušky tam, kam potřebuješ. Obě stránky nabízejí free i premium verzi, ale kromě větší personifikace v rámci designu a analýz v nich velký rozdíl nehledej. My osobně máme zkušenosti s oběma – začínali jsme na linktree, který je doopravdy skvělý na už zmíněné rozcestníky. Tehdy jsem ho v rámci své práce zakládala pro Let It Roll a později na něj namotala i další brandy jako Imagination a Devastator. My s DNBe HearD ho chvilku používali taky, ale s vytvořením webu jsme přešli na linkinbio, které sice nevypadá tak hezky, ale za to nám dává přesně to, co potřebujeme. Vypadá totiž jako instagramový feed a díky tomu se fanoušci můžou podle fotky ve feedu prokliknout přímo na článek, který je zajímá.
úprava videí? jedině capcut
No, to bych asi trochu lhala, protože *jenom* capcut na úpravu videí nepoužívám. Ale musím přiznat, že určitě patří k aplikacím, které už bych si z telefonu nesmazala. Většinu videí jsem vždycky stříhala přímo v aplikaci Instagramu nebo TikToku. Přišlo mi, že jsou na to stvořený a umí všechno, co potřebuju. Ale poslední týdny zjištuju, že capcut dělá všechno mnohonásobně jednodušší. Nejenom, že nabízí několik šablon, které tvorbu videí (hlavně trendů) zjednodušují, ale nabízí taky spoustu vhodných funkcí a typů editace, které nikde jinde tak jednoduše udělat nejdou. Aplikace je navíc zdarma a tak není proč váhat, ne?
plán feedu
Téma, kterým žiju už dobrých 8 let. Minimálně. Plánování feedu mě vždycky bavilo a díky němu jsem se rozhodla věnovat sociálním sítím. Sociální sítě se za posledních 8 let neuvěřitelně změnily a z perfektně promyšlených feedů už dávno sešlo, ale pořád v nich panuje nějaká potřeba plánu. Ať už se bavíme o profilech osobních nebo firemních, není nic jednoduššího než na plán příspěvků a fotek používat externí aplikace. Díky nim pak třeba feed eventu nebo festivalu nabírá nový rozměr a hned při prvním otevření předá uživateli feeling z akce. Mezi ty nejosvědčenější aplikace se řadí Feed Preview a Inpreview. Dlouhodobě jsme byli spokojení ještě s aplikací UNUM, ale ta minulý rok zavedla dost strikní pravidla ve free verzi a tak jsme si našli tyhle jednodušší alternativy. Obě fungují skvěle a tak si stačí vybrat tu, která ti bude příjemnější.
a zase ta hudba ve stories
S hudbou na Instagramu je to jako na houpačce. Jeden den si užíváš samolepku Hudba a plnou knihovnu hudby, druhý den už ji na profilu nemáš. S tím samozřejmě nic neuděláš, protože Instagram v tomhle ohledu funguje dost random.A tak ti nezbývá nic jinýho, než si najít alternativní způsob, jak si do stories a reels přidávat komerční hudbu. Dřív jsme k tomu používali aplikaci Storybeat, která fungovala stejně jako samolepka na IG, jen se musela přečkat reklama. Jenže dva roky zpátky všechno začali zpoplatňovat, na story zůstával watermark z aplikace a dnes už si navíc hudbu musíte koupit z iTunes, abyste ji mohli přes aplikaci přidat. CRAZY! A tak místo aplikace máme easy DNBe HearD trik, za kterej nám poděkujete.
Tenhle trik sice primárně funguje pro reels, ale dá se stejně využít i pro stories. Nejdřív si uděláte screenrecording hudby, kterou chcete použít – přes Spotify, YouTube, Apple Music, jakkoliv vám to vyhovuje. Na Instagramu pak půjdete vytvořit nový reel, kam přidáte fotku nebo video, které chcete použít a kliknete na přidání hudby. Místo prohlížení knihovny si ale kliknete na tlačítko “Importovat”, přes které do videa vložíte hudbu ze screenrecordingu. To video pak uložíte a buď ho použijete jako reel nebo ho zveřejníte jako IG story.
úprava fotek
No a poslední kategorií je úprava fotek. Nemůžu to dostatečně zdůraznit, ale v dnešní době už na sociálních sítích moc nefungují hodně upravené fotky, všechno je to autenticitě a přirozenosti. Oficiální fotky od fotografů nijak neupravujte (to je navíc barbarství leven 1000), nedávejte je do rámečků, nepoužívejte na ně žádné filtry. Čím přirozenější a neupravenější fotka je, tím líp. Ale pokud přece jenom chcete něco upravit a pohrát si s barvami na fotce, doporučujeme Lightroom. Neznáme lepší aplikaci na úpravu fotek, která umí tolik věcí. Je zdarma, má navíc i aplikaci na počítač a můžete tak jednoduše upravovat z více zařízení.
A teď je řada na tobě – na jaké aplikace nedáš dopustit ty?